V-ați întrebat vreodată ce face o „fabrică” de gemuri în extrasezon? Nu știu, însă astăzi am să vă explic eu, de la fața locului, cum ne petrecem toamna târzie, toaaată iarna și respectiv primăvara la Gem Boss. Acesta este, pentru noi, sezonul „adormit”, în care nu fierbem (prea multe) ceaune și deci avem timp de… altceva. De ce, în afară de dormit, poate că vă întrebați?
De multe. Din fericire, iarna nu este un anotimp în care nu facem nimic. Dimpotrivă, fiind deja la al doilea an de activitate cu gemurile noastre, pot spune că iarna este un anotimp extrem de important. Serile interminabile, liniștite, mă fac mai creativ. Îmi pun un ceai cald, o felie de pită cu gem de prune cu scorțișoară (nu, nu mă pot sătura de el) și fac tot ce am de făcut până în martie, când începe efectiv noul sezon.
Ce fac, mai exact? Pe lângă calcule pentru sezonul trecut și cel ce va să vină, mă ocup de sortimentul de Crăciun, de comenzile speciale ce vin din când în când la te miri ce produse, precum și de etichete, ambalaje, idei noi și așa mai departe. Să le dibuim pe fiecare.
Comenzi speciale
Singurul dezavantaj pentru client atunci când vine vorba de un producător artizanal de gemuri este prețul. Făcând totul 100% de casă, fără niciun fel de mecanizare, până și etichetele sunt puse manual pe borcane, nu avem cum să câștigăm „ceva” la afacere decât dacă avem prețuri pe măsura produsului. Din fericire, clienții noștri știu și acceptă acest lucru.

Mai mult, în acest al doilea sezon de producție, am avut 4 comenzi, până la această dată calendaristică, de produse speciale. Adică de gemuri sau alte bunătăți care fie s-au terminat din stoc, fie nu există în ofertă, și atunci le facem de la zero pentru client. Până acum am făcut gem de prune fără zahăr, de prune cu vanilie în loc de scorțișoară, zacuscă extra pentru un client care a refuzat să accepte că s-a încheiat sezonul (am ajuns la Arad după vinete turcești, dinalea mici și dulci) și chiar și gem de măceșe de la zero, cu pasta făcută de noi.
Lucrând cu cantități mici, ne este mai ușor să facem un produs de la cap la coadă, decât să o tot lungim cu stocurile care oricum sunt mici și se epuizează destul de repede. La anul, ne vom focusa pe extinderea producției, însă nu vom depăși limitele naturale, la propriu. Adică vom face totul cu produsele noastre, iar la comenzile speciale, cu ce vrea clientul, după buget și gust.
Sortimentul de Crăciun
Anul trecut, fiind primul sezon de Gem Boss, am decis să facem ceva de sărbători. Și cum producem gemuri, și alte delicii la borcan, trebuia să facem un gem altfel, cu tematică de sărbătoare. Am ales gemul de mere cu scorțișoară și rom, pentru că duce aproape ca gust cu ștrudelul de mere mâncat prin te miri ce localuri vieneze… sau sibiene, dacă ești la buget!

Anul acesta, am ridicat un pic ștacheta. Am decis să facem un gem de portocale cu fistic, portocale dulci de la un aprozar grecesc din Timișoara (nu știu de unde le aduc, cum le procură și ce fac cu ele, dar sunt dulci, zemoase și fresh, parca abia culese din portocalul de pe malul Mediteranei) și respectiv fistic ușor prăjit. Praf de scorțișoară și gata gemul de Crăciun.
Gustul? Vă spun pe cuvânt că este un gem DULCE, însă elementele care îl înconjoară, aciditatea de la oranje, amăreala ușoară de la pielea interioară a fructului, săratul de la fistic și acel umami de la scorțișoară… rezultă un gem complex, pe care îl ungi pe pâine în cantități mici, pentru că duce! E ca celebrul Vegemite australian. Strat puțin, savoare uriașă.
Noi l-am gustat. Voi o să o puteți face începând cu ziua de Moș Nicolae.
50 de borcane, nici măcar unul în plus.
Etichete noi pentru sezonul viitor
Acum că suntem și noi un brand, așa cum zic mai-marii marketingului, trebuie să facem două lucruri esențiale. Primul, să ținem de valorile brandului nostru. Calitatea primează, cantitatea nu. Doar produse de la noi din grădină (cu excepții mici și de impact, de exemplu nu putem face un gem de portocale cu fructe de la Coșteiu!) doar procesare tradițională, zero coloranți sau E-uri.
Al doilea, să ne reinventăm non-stop. Cum facem asta, fără să schimbăm produsul? Devenim mai buni la comunicare, la marketing, la tot ce ține de partea vizuală. Cu cât determinăm mai multă lume să cumpere prima dată (nu am avut nici măcar un om care, odată ce a cumpărat de la Gem Boss, să nu fi pus și comanda a doua!) cu atât mai bine pentru toată lumea.
O modalitate ușoară de a comunica mai bine ceea ce faci este prin etichete. Anul viitor, scăpăm de etichetele de 2-3 feluri și trecem la un singur soi de borcane, de 350 de mililitri și cu capac adânc. Iar etichetele, deși sunt în lucru, vor arăta cam așa cum vedeți mai jos. Sunt clare, citețe, simple dar moderne, și totodată ușor de parcurs. Așa cum e și brandul nostru, până la urmă.

Comenzi de borcane, plase și cutii
Partea nevăzută a unui business cu gemuri artizanale este legată de logistică. Cum putem să aducem produsul nostru în fața voastră în cel mai convenabil și memorabil, totodată, mod posibil? Schimbăm astfel toată gama de borcane de la anul, reușind să găsim unele de 350 de mililitri și cu capac extra deep, care, odată sigilate, vor sta la cămară cel puțin doi ani liniștit.
Pentru cei care ați primit măcar o comandă de la noi, livrată în persoană, știți că aceste „acțiuni” necesită unele plase sau cutii, după caz. Și acestea, la rândul lor, sunt căutate, comandate, branduite și stocate peste iarnă. Iar la primăvară, când gemul este gata să călătorească, le punem la treabă și venim cu ele, cu toate, cu pisică și cu pachet, spre voi.
Idei noi de testat la un ceai
Iarna e anotimpul refelctării. Ce să și faci, când afară se întunecă beznă de la 5 și deci mai ai 5-7 ore până la somn? Te pui și te gândești la ce a fost și ce va să vină, cum ar zice poetul. Noi avem idei cu nemiluita, însă nu toate vor ajunge și la voi. Iar dacă o vor face, va fi după un amplu proces de… reflectare la o cană de ceai interminabilă, din care sorbi 3 luni cât ține iarna.
O idee la care lucrăm deja este Prăji Boss, o „surioară” a lui Gem Boss pe care vrem să o lansăm în luna februarie a lui 2026. De ce? Pentru că gemurile noastre merg foarte bine și în prăjituri de toate felurile. Iar extinderea aventurii noastre borcănitoare nu este decât un pas firesc pentru a ajunge la și mai mulți dintre voi. Evoluție înceată, dar sigură, așa cum e sănătos.

Vă mai povestesc eu despre ideile pentru la anul în alte articole. Până atunci, mai avem câte ceva pe stoc, iar în curând vom publica și pagina de produs pentru gemul de portocale cu fistic, din care deja am dat câteva borcane, din stocul deja mic, înainte să publicăm ceva despre el.
Sănătate și să ne auzim cu bine!

